Vinkit

  • Bowers & Wilkins Trade-In Program

    Bowers & Wilkins Trade-In Programin kautta saat mahdollisuuden toteuttaa audiounelmasi.

    Otamme vaihdossa kaikki laitteet, kaiuttimista vahvistimiin ja kaikkea siltä väliltä.
    Tule käymään, soittele tai kirjoittele, niin rakennetaan sinulle täydellinen audionautinto.

    020 743 0070
    info@idlounge.fi

    Bowers & Wilkins ID Lounge

  • Vinylisoitin, uhka vai mahdollisuus?

    Muusikoiden ja musiikinystävien iloksi on vinylitoisto tehnyt vahvan paluun markkinoille. Tämä on hieno asia monesta syystä ja ehkä koko musiikkialan tärkeimpiä käännöksiä viime vuosina.

    ÄÄNENLAATU

    Vinylitoisto on oma maailmansa, joka voi olla sekä uhka että mahdollisuus. Uhka siinä mielessä esimerkiksi että jos jotain on pielessä soittimessa niin sen lisäksi, että musa soi huonosti niin saatat pilata levynkin, jos se on keräilyharvinaisuus niin se sattaa tarkoittaa monta sataa euroa per levy. Mahdollisuus taas siinä mielessä, että parhainkaan digitaalinen toisto ei yllä hyvin laadukkaan vinylitoiston tasoihin. Paljon keskusteltu asia johon ei kukaan ikinä voi antaa varmaa vastausta koska osin asia saattaa olla mielipidekysymys ja toisaalta vinyli on formaattina paperilta katsottuna huomattavsti heikompi kuin esim cd-laatu.

    Silti juuri yksi asia mikä on tuonut vinylin takaisin on se fakta, että äänitystekniikkamme on nykypäivänä tuplat cd-laatuun, joten jos kuuntelemme cd-levyä niin kuulemme "puolet" äänitysresoluutiosta. Vinyli kun sitten taas on analoginen formaatti, joka ei tajua biteistä ja kilohertseistä hölkäsen pöläystä ja sen takia tämä "äänityslaatu" kääntyy suoraan vinylille.

    MANUAALI/TÄYSAUTOMAATTI

    Vinylisoittimet ovat joko manuaalikäyttöisiä tai puol/täysautomaattisia toistimia. Nykypäivänä suurin osa soittimista on manuaalisia. Mutta jos esimerkiksi on aloittamassa harrastusta, tai muuten vain haluaa edullisen soittimen joka on valmis soimaan kun virrat on kytketty niin hyvä vaihtoehto on silloin esim. täysautomaattinen Marantz TT5005. Järeämpi automaattisoitin, esim Thorens TD240 ,jossa voi jo vaihdella äänirasioita ja siten optimoida äänentoistoa maun mukaan.

    Parhaimman äänen saavuttaa manuaalisoittimella jossa ei ole herkkää analogisignaalia sotkevaa varren ja pyörittimen ohjauselektroniikkaa. Manuaalisoittimia voi myöskin varustella vapaammin oman maun mukaan ja se onkin yksi vinyliharrastuksen hienouksista. Mitä syvemmälle sukeltaa sen paremmin ymmärtää mikä vaikuttaa mihin ja mistä tykkää. Tämähän koskee koko musiikinkuuntelua mutta vinylitoistossa erot ovat huomattavasti suuremmat kuin esimerkiksi digitoistossa. Suuressa arvossa pidetty Marantz TT15S1 on mainio soitin. Kokonaan akryylistä valmistettu soitin on kaunista katseltavaa ja karkkia korville tarkan, dynaamisen ja yksityiskohtaisen toistonsa ansiosta.

    ÄÄNIRASIA

    Jos haluaa parasta vinylitoistoa on syytä valmistautua hankintoihin. Oikeasti hyvin soivaan äänirasiaan saa sijoittaa tuhannesta eurosta ylöspäin ja soitin maksaa siinävaiheessa useamman tuhatlappusen. Esimerkiksi Pro-Ject Signature soittimet ovat hulppeita yhdistettynä esim Ortofon Cadenza äänirasioihin ja puristi joka haluaa "käsikaasun ja jarrun" valitsee jonkun Pear Audion soittimista.

    Äänirasioita on yleisesti ottaen kolmea eri tyyppiä. MM (Moning Magnet), MC (Moving Coil) ja MI (Moving Iron). Suoraan ei voi pitää mitään noista parhaimpana tapana tehdä äänirasia, mutta yleisesti ottaen löytyy MM-äänirasiat edullisemmista malleista ja MC ja MI rasiat ovat yleensä kalliimpia ja tarkempia toistoltaan. Ortofon 2m mallisto tuo paljon vastinetta rahalle ja ovat MM tyyppisiä rasioita jotka toimii useimpien levysoitinesivahvistimien kanssa. Ortofon Cadenza mallisto edustaa MC-puolen äänirasioita ja mahdollistavat yhdessä hyvän soittimen kanssa todella hulppeaa vinylitoistoa.

    Vinylisoittimesta vahvistimelle lähtevä signaali on heikompi kuin normaali linjasignaali ja tämän takia vinylisoitin tarvitsekin oman dedikoidun liitännän. Levysoitinliitäntä, yleisesti PHONO-nimetty sisääntulo voi olla sisäänrakennettuna vahvistimeen tai sitten se voi olla erillinen ulkoinen laite. On tärkeätä huomioida, että levysoitinesivahvistin, eli RIIA-korjain, tukee äänirasiatyyppiä, eli jos sinulla on MC äänirasia, pitää korjaimessa olla MC-rasialle vahvistus.

    Autamme mielelämme valitsemaan sinulle sopiva soitin/rasia yhdistelmä

    020 743 0070

    info@idlounge.fi

  • Digimaailma, miten kuunnella musiikkia nykypäivänä?

    Modernissa maailmassamme on useita tapoja kuunnella musiikkia, suuresta valinnasta voi olla hankalaa valita omaan käyttöön oikeat palikat. Koitamme tässä avata digimaailman koukeroita ja suositella toimiva ratkaisuja.

    MUSIIKKIPALVELUT

    Spotify striimauspalvelu on varmasti kaikille ainakin nimeltään jo tuttu ja monissa laitteissa tämä palvelu on jo integroitu itse laitteeseen, esimerkiksi Marantz AV-vahvistimet ja stereolaitteista Marantz NA6006 ja ND8006 sisältävät myös kyseisen Spotify Connect toiminnon. Spotify on laadullisesti ok kun puhutaan mobiilikuuntelusta tai yleisestä musiikinkuuntelusta. Kumminkin jos haluaa saavuttaa paremman toiston, toiston joka parhaimmillaan kun kaikki palaset ovat kohdallaan, vastaa live-tilannetta niin äänenlaadultaan kun tunnelmaltaan, on syytä tutkia digimaailmaa astetta syvemmältä. Spotify on parhaimmalla laadullaan 320kbs, joka on noin 4.4 kertaa pienempi kaista kuin mitä cd laadun 1411kbs. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että signaalista on leikattu osia pois tilan/datamäärän pienentämistä varten. Mitä enemmän signaalia pakataan niin sitä enemmän sielu häviää nauhoitteesta, tämä tarkoittaa sitä että diskanttitoisto muuttuu kovaksi, äänikuva lyttääntyy kasaan ja bassosta häviää nuotit. Jos halutaan striimata musiikkia cd laadulla niin silloin vaihtoehtoina on TIDAL suoratoistopalvelu sekä sen kilpailija Deezer, joka aloitti koko bisneksen. Nämä kaksi palveluntarjoajaa tarjoavat mahdollisuuden CD laadun toistamiseen. TIDAL palvelusta löytyy nykyään myös TIDAL MASTERS -osio, jossa suoratoiston laatu nousee jo äänitys-standardien mukaiselle tasolle, usein 24bittiä/96kHz, eli reilu tuplat cd-laatuun verrattuna. Mitä parempilaatuista signaalia kuunnellaan sen parempi toisto saavutetaan. Hyvän äänentoiston takana on tosin kokonaisuus, eli koko järjestelmä musiikista, laitteiden kautta huoneeseen on oltava kunnossa jotta nirvana olisi saavutettavissa.

    CD-SOITTIMET

    CD-toisto on viimevuodet laskenut suosiotaan hurjissa määrin, niinkin kovin, että tilanne muistuttaa aikaa jolloin ihmiset dumppasivat hienot vinylikokoelmat sentillä ja haikailevat nyt uudestaan niiden perään kun formaatti teki paluun. Kuitenkin laadukas cd-soitin ja hyvin tehty levy on helppoa ja todella hyvälaatuista kuunneltavaa, joka todennäköisesti soi paremmin kuin mikä tahansa suoratoistopalvelu. CD-soitin kun on vartavasten musiikinkuunteluun kehitetty eikä sisällä muita, mahdollisesti ääntä häiritseviä tekniikoita. Sen sijaan esimerkiksi jos kuuntelet tietokoneelta musiikkia niin silloin toistin on laite, jonka päätehtävä ei ole musiikki ja pakostakin on silloin äänellisiä kompromisseja. Tästä esimerkkinä pidettäköön, että useimmiten jos haluaa hyvän toiston koneesta on äänikortti hankittava erikseen, lisäksi on olemassa liuta softia joilla pyritään sulkemaan tietokoneesta äänelle haitallisia toimintoja äänenlaadun optimoinnin vuoksi. Paradoksi tässä ehkä on se, että kaikki musiikki, muutamaa poikkeusta lukluunottamatta, nykypäivänä käy tietokoneella ainakin jossainvaiheessa prosessia, joten se seikka puoltaa tietokoneen paikkaa myös musiikintoistajana. CD-soitin valikoimamme on kattava alkaen Marantz CD5005 mallista ja saman valmistajan SA-10 puoltaa lippulaivasoittimen paikkaa.

    RADIO

    Perinteisen FM radion poismeno ollaan jo nähty naapurimaassa norjassa ja kenties miten tulevaisuudessa muuallakin siirrytään nettiradion puolelle. FM radion huonot puolet, eli se, että kuuluuko vai ei, poistuu nettiradion myötä kokonaan mikäli
    verkkoyhteys vain pysyy päällä. Nettiradion hyvä puoli on myös se, että radioasemien valikoima käytännössä räjähtää käsiin kun valikon takaa löytyy kaikki maailman nettiradiot. Laadullisesti radioasemia on erilaatuisia, aika yleinen toistolaatu on 192kbs mutta valikoimista löytyy myös hyvälaatuisia kanavia. Moderneja virittimiä on esimerkiksi ROTEL T14 ja Marantz NA6006.

    BLUETOOTH, AIRPLAY JNE

    Jos tottumuksena on kuunnella musiikkia pelkästään puhelimen kautta, on laadullisesti paras tapa liittää puhelin usb kaapelilla asynkronisella toiminnolla varustettuun etuvahvistimeen. Silloin puhelin toimii ainoastaan lähteenä ja etuvahvistin hoitaa mm kellotuksen ja sen myötä äänentoisto on hyvä. Jos haluaa toistaa puhelimesta langattomasti on siinä tapauksessa järkevää toistaa AIRPLAY/WIFIn yli, se on mahdollisimman häviötön langaton formaatti ja toki käyttäjäystävällinen tapa. Bluetooth vastaanottimet ovat parantuneet laadussa viimevuosina hurjasti ja uusimmat häviöttömät aptx lähettimet ovatkin nopea ja helppo tapa toistaa langattomasti musiikkia. Esimerkiksi jos vieraat haluavat soittaa musiikkia on paljon helpompaa yhdistää puhelin BT-vastaanottimeen kuin alkaa syöttämään kotiverkon salasanoja.

    Suoratoistopalveluita, verkkotoistimia ja koneita on helppo käyttää kun kaikille on omat aplikaatiot puhelimiin ja tabletteihin.

  • Kuinka valitsen oikean vahvistimen?

    Passiivikaiuttimet tarvitsevat aina vahvistimen. Mutta millaisen? Seuraavia asioita kannattaa aluksi miettiä:

     

    HALUANKO VAHVISTIMEN STEREO -VAI KOTITEATTERIKÄYTTÖÖN

    Markkinoilta löytyy sekä perinteisiä stereovahvistimia, että myöskin kotiteatterikäyttöön tarkoitettuja av-vahvistimia. Mikäli tarkoitus on vain kuunnella musiikkia, niin omaan tarpeeseen sopivilla liitännöillä varustettu stereovahvistin on usein järkevä valinta, sillä mitä laatuun tulee, on saman hintaluokan stereovahvistin melkein poikkeuksetta laadukkaampi, kuin vastaavan hintainen av-vahvistin. Laatua vertaillessa on helpoksi nyrkkisäännökseksi muodostunut, että av-vahvistin on yhtä laadukas musiikintoistajana, kuin puolet sitä edullisempi stereovahvistin. Toki markkoilta löytyy myös päteviä av-vahvistimia musiikinkin toistoon (esim Rotel, Classé) ja mikäli on tarkoitus rakentaa myös elokuvajärjestelmä, niin hyvä av-vahvistin on erittäin järkevä ratkaisu. Käyttömukavuudeltaan ja toiminnoiltaan monipuolisimmat av-vahvistimet ovat Marantzin laitteet.

    Stereovahvistimissa on myös alkanut yleistyä sisäiset D/A-muuntimet ja digitaalitulot (esim. Rotel 14 ja 15-sarjat), joten ne mahdollistavat perinteisten laitteiden lisäksi myöskin nykyaikaisten digitaalisten laitteiden helpon kytkennän. Kun kytket esim. Rotel A-14 vahvistimeen apple-tv:n ja kaiuttimet, sinulla on jokin Apple laite, kuten iPad, iPhone tai vaikkapa Macbook tai PC (iTunes ohjelmalla), niin et välttämättä muuta tarvitsekkaan. Rotel 14-sarjassa on takapanelissa usb-virransyöttö joten esimerkiksi Chromecast audion käytössä ei sille tarvitse vetää omaa virtajohtoa.

    Vahvistin, tarkemmin integroitu vahvistin, eli yksissä kuorissa oleva stereo- tai kotiteatterivahvistin sisältää sekä etuvahvistimen että
    päätevahvistimen. Etuvahvistimen tehtävä on vastaanottaa signaali ja syöttää se valitulla jännitteellä päätevahvistimelle joka vahvistaa
    signaalin ja syöttää virran kaiuttimelle jossa se jakosuotimen kautta liikkuu elementtiin ja muuttuu ilmanpaineeksi eli ääneksi/musiikiksi.
    Integroidun vahvistimen hyvä puoli on että se vie vähän tilaa ja on helppo käyttää. Marantz PM8006, Rotel RA-1592 ja Marantz PM-10
    ovat kolme hyvää esimerkkiä hienosti soivista integroiduista stereovahvistimista joissa on myös kattavat liitännät useimpiin käyttötarkoituksiin.

    Integrouidun vahvistimen yleisimmäksi rajoitteeksi on perinteisesti muodostunut suuremman tehon tarve ja sitä myötä vastaan tulee joko tilanpuute tai mahdottoman isoksi kasvava laite. Tämän lisäksi voivat yhden laitteen sisällä olevat komponentit käyttävät usein samaa
    virtalähdettä ja saattavat häiritä toisia komponentteja. Esimerkkinä analogisen stereovahvistimen sisälle sijoitettu D/A-muunnin on syytä eristää huolella etu- ja päätevahvistimesta jotta ne eivät toisiaan häiritse. Jos haluaa parasta äänenlaatua eikä millään rintamalla halua tehdä kompromisseja on usein järkevää miettiä erillistä etuvahvistinta ja päätevahvistinta. Silloin kaikki liitännät ja säädöt tapahtuu ensimmäisessä laatikossa, eli etuvahvistimesta. Siitä signaali kulkeutuu halutun tehoiselle päätevahvistimelle. Tällöin molemmilla laitteilla on ensinäkin oma virransyöttö joka vähentää mahdollisuuksia hurinoihin ja rajoitettuun dynaamiseen alaan. Tämän lisäksi jos etuvahvistimessa on D/A-muunnin niin se ei häiritse millään lailla päätevahvistimen toimintaa. Viimeisen viilauksen voi tehdä niin että hankkii kokonaan erillisen,
    ulkoisen D/A-muuntimen joka kytketään etuvavistimeen. Tällöin myös analoginen etuvahvistin on erotettu digitaalisesta D/A-muuntimesta
    jolloin päästään vielä puhtaampaan toistoon, lähemmäksi musiikkia. Erillis D/A-muuntimina mainittakoon esimerkiksi Marantz HD DAC1.
    Marantz hyödyntää tietouttaan niin että useimmat Marantz stereovahvistimet ovat täysin analogisia ja D/A-muuntimet ovat Marantz laitteissa sijoitettu cd- ja verkkosoittimiin. Tällöin saadaan puhtaampi toisto myös integroituun vahvistimeen. Esimerkkinä hulppeasta vahvistin/cd-soitinpaketista mainittakoon Marantz KI RUBY - setti joka on rajoitettu ja numeroitu juhlakalu.

     

    LIITÄNNÄT JA OMINAISUUDET

    Laadukkaasta av-vahvistimesta pitää tänä päivänä löytyä ns. äänenpurku häviöttömille ääniformaateille kuten Dolby ATMOS ja DTS:X. Lisäksi liitäntöjä on hyvä olla tarvittava määrä. Laitteessa tulee olla useampi hdmi-sisääntulo. HDMI- ulostuloja tulee olla vähintään yksi ja tuossa liitännässä on hyvä olla ARC-toiminto, jolloin samalla toiminnolla varustettu tv:si osaa mm. säättää vahvistimesi äänenvoimakkuutta samaa kaapelia pitkin, jota äänikin kulkee. Mikäli teet kotiteatterihuoneen, jossa sinulla on sekä televisio että myöskin videotykki, olisi hyvä että vahvistimessa olisi 2 x hdmi out, joista toinen on varattuna videotykille ja toinen televisiolle. Jotta av-vahvistin on kurantti myös tulevaisuudessa tulee sen osata kuljettaa myös 4k-standardin mukaista kuvaa (kaikki Marantz mallit). Koska Apple-tuotteet ovat myös tätä päivää on nykyaikaisessa av-vahvistimessa myös usb-liitäntä, jossa on tuki iphonea, ipadia ja ipodia varten. Useimmat av-vahvistimet sisältävät tarpeeksi liitäntöjä useimpien talouksien käyttöön ja nykytredien mukaisesti on viimevuosina av-vahvistimiin takapaneliin myös ilmestynyt
    phono-liitäntä levysoittimen kytkemistä varten.

     

    KOTIVERKKO

    Modernissa AV-vahvistimessa on myös verkko-ominaisuudet, jolloin voit toistaa musiikkia kotiverkostasi, AirPlay-laitteiltasi ja mm. ohjata niitä iOs-puhelimellasi (iPhone). Marantz AV-vahvistimet sisältävät mm. Spotify Connect, nettiradion, HEOS monihuonetuen, bluetooth yhteyden ja muut striimaustoiminnot. Nykypäivän laitteet tukevat langatonta yhteyttä mutta jos on mahdollista kytkeä laitteet piuhalla verkkoon on se
    aina toiminnaltaan varmempi vaihtoehto ja jouhevoittaa wifin käyttöä muissa kodin tarpeissa.

     

    TEHOT

    Vahvistimen järeys tulee suhteuttaa tilaan ja kaiuttimiin. Pienille jalustakaiuttimille (Bowers&Wilkins M-1tai 607) riittää hyvin slimline av-vahvistin, kuten Marantz NR1509 jos rakennetaan tv-ääntä/kotiteatteria tai Marantz PM5005 pientä stereolaitteistoa varten. Mikäli taas halutaan äänentoisto isompaan tilaan järeämmillä kaiuttimilla, niin kannattaa suunnata katse esim. Rotel RA-1592 tai Marantz Premium-sarjan malleihin, jotka soveltuva jo erittäin vaativallekin käyttäjälle. Kannattaa muistaa että vahvistimien watit ovat vähän niinkuin auton hevosvoimat ja jos kotona on esimerkiksi järeät lattiakaiuttimet jotka bassossa usein koituu hankalammaksi kuormaksi vahvistimelle niin tarvitaankin wattien/hevosvoimien sijaan pikemminkin vääntöä alarekisteriin. Tämä tarkoittaa sitä että (esimerkkinä perinteinen ab-luokan vahvistin joka on hyvin toteutettu esim. Rotel RB-1590) jos vahvistin tuottaa 8Ohmin kuormaan vaikka 100 wattia niin sen tulisi tuplata tehonsa kun kuorma puolittuu, eli 4Ohmin kuormaan tulisi tämä vahvistin tuottaa 200wattia, 2Ohmiin 400wattia ja jos vaan vahvistimen virransyöttö on kunnolla rakennettu niin saataisiin yhden Ohmin kuormaan 800 wattia. Kumminkin kun katsotaan vahvistimien tehontuottoa niin monet vahvistimet ei tuota enään tarpeeksi virtaa kahden ja yhden ohmin kuormaan. Tämä koituu mahdollisesti ongelmaksi jos käytössä on esimerkiksi Bowers & Wilkins 802D3 kokoinen referenssikaiutin jonka nominaalikuorma on 8 Ohmia mutta alimmillaan 2.6 Ohmia alarekisterissä. Tässä käytössä liian, virransyötöltään heiveröinen,  pieni vahvistin jaksaa soittaa diskanttia keskialuetta mutta ei jaksa toistaa kaiuttimen koko potentiaalista dynaamista rekisteria ja alasasti ulottuvaa bassoa.

    LUOKKA

    Vahvistimia tehdään muutamalla eri tekniikalla joista yleisimmät ovat; A-luokka, AB-luokka ja D-luokka. A-luokan vahvistimet vievät paljon sähköä, tuottavat vähän tehoa, kuumenevat parhaimmillaan kiukaan lämpöisiksi ja maksavat maltaita. Tämän lisäksi ääni on yleensä aivat jotain muuta. A-luokan laitteet tuottavat kokoajan koko virranantokykysä, eli ne käy "täysillä " koko ajan ja voimakkuudensäädin on ainoa joka hillitsee äänenvoimakkuutta. AB-luokan laitteessa vahvistin toimii A-luokassa tiettyyn pisteeseen asti (yleensä n.10-30% kokonaistehosta) jonka jälkeen se muuntuu B-luokaksi jossa virtaa kuluu sen mukaan miten paljon hanoja avataan. AB-luokka on yleisin perinteinen tapa rakentaa pääte ja se on hyvä kombinaatio äänenlaatua, tehoa, kokoa ja hintaa. D-luokkaa on jo pitkään käytetty subwoofer-vahvistimissa mutta on viimeisen kymmenen vuoden aikana muodostunut myös yleiseksi luokaksi varsinkin edullisemmissa vahvistimissa. D-luokan vahvistin on ns. modulipääte ja siihen on perinteisesti ollut kaksi vaihtoehtoa, joko HYPEX tai sitten ICEPOWER. Nämä toimivat hakkurivirralla jolloin laite ottaa virtaa silloin kun se sitä tarvitsee. Tämä on myös D-luokan akilleen kantapää koska kun virtaa ei tuoteta syntyy samantien valtava määrä säröä hyvin korkeille taajuksille (puhutaan sadoista kilohertseistä) mutta se vaikuttaa myös meidän kuulo-alueeseen. Tämä on yksi syy siihen miksi modulipäätteitä ei usein näe järeissä kokoonpanoissa koska se tekee diskantintoistosta kovan, lyttää äänikuvan ja bassoista tulee yksinuottisemmat ja pahimmillaan jää alin rekisteri puuttuumaan tai soi hiljaa. Tämä taas johtuu siitä että D-luokan vahvistin ei useimmissa tapauksissa tuota tarpeeksi virtaa alle 4Ohmin kuormaan. Subbareissa D-luokkaa käytetään vuorostaan sen takia että saadaan tiukka kontrolli bassoelementistä, vahvistin tuottaa nopeasti uutta sähköä ja saadaan paljon tehoa pieneen tilaan.

     

    Mikäli vahvistimen valinta vielä askarruttaa, niin neuvomme mielellämme lisää.

    info@idlounge.fi

    020 743 0070

     

     

  • Kotiteatterivahvistimen valinta (HUOM. englanniksi)

    Selecting Your Next AV Receiver by the Numbers

     

    If you're in the market for an AV receiver and don’t have much experience reading back panel specifications, you may find yourself looking at a spec sheet with numbers that might seem confusing. For shoppers who don't already have a solid grounding in home audio technology, reading these specifications to find the right component for them can be a struggle. With a little guidance, choosing a home theater receiver can be a simpler process. Here are some of the questions to ask when shopping for a potential receiver.

    Are there enough audio channels for an immersive experience?

    Audio channels send sound from the receiver to your speakers, so this figure is one of the most important to consider. Surround sound systems generally start at six channels, meaning you can put together a 5.1 speaker configuration that consists of center, left and right-channel speakers, two surround speakers and a subwoofer.

    Additional channels allow for more speaker connections, resulting in a more detailed and powerful sound with better dispersion throughout your viewing area. If your receiver supports object-based 3D-audio formats like Dolby Atmos or DTS X, you can enjoy an enhanced level of detail and precision with an arrangement that includes overhead speakers.

    A three-dimensional speaker and subwoofer configuration is a series of three numbers: speakers in the horizontal plane (center channel, surrounds, left and right speakers), subwoofers and height-channel speakers. Dolby Atmos can be accomplished with 5.1.2, 7.1.2, 5.1.4, 7.1.4 and 9.1.4 arrangements. If you’d like to listen to movies and TV with 3D audio detail, opt for a receiver that supports a 5.1.2 setup at minimum. If you’d like to add greater clarity and dimension with more height channels or subwoofers in the future, then pick an AVR with a few more audio connections to support the future build-out of your home theater.

     

    Can you hook up every component?

    Since the AV receiver is the center of your home theater, it should have sufficient inputs to support all of your components and media players. For the best picture and sound quality, the latest HDMI connections are profoundly important. HDMI inputs with High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) support ultra-high-definition video and the latest audio codecs. Without these inputs and digital copy protection, you might purchase an AVR that cannot display the picture quality promised by your TV, or might try and set up an Atmos speaker configuration but be unable to transfer that audio codec from your AVR to your speakers. In other words, it could be a huge waste of time and money.

    The more HDMI hookups you have available, the better equipped you are for adding on to the system in the future. Check out the wireless connectivity features as well — they'll come in handy if you plan to set up multi-room audio or stream music.

    Does your receiver have plenty of power?

    The power rating of a receiver is one of the most crucial indicators of performance, but it can also be a source of confusion since manufacturers may test power output in different ways. Generally speaking, greater wattage through each channel enables clearer sound. A major advantage of a higher rating is increased headroom, which means you won't lose subtle details to distortion at moments when a soundtrack becomes particularly loud and complex.

    If you do the math, you may find that the solution is a high-end receiver like the Marantz SR8012. This 11.2-channel receiver is built to offer top-quality sound and video for many years to come and features support for 3D audio, ultra-high-definition picture and wireless connectivity. With 205 watts of power-per-channel and eight HDMI inputs, home theater aficionados can count on making the most of their speaker arrangement with huge performance and exceptional clarity.

    To find the best AV receiver for you, browse the specifications of the full-range of Marantz AVRs.

  • Miten sijoitan kaiuttimet?

    MITEN SIJOITAN KAIUTTIMET HUONEESEEN

    Parhaatkaan äänentoistojärjestelmät eivät pääse oikeuksiinsa, jos sijoitus huoneessa on huonosti toteutettu. Optimaalisen sijoituksen tekeminen ei kuitenkaan ole vaikeaa oikealla tiedolla. Kun muutamat perusasiat ovat tiedossa on helppoa etsiä oikea sijoituspaikka oli kyseessä sitten pääkaiuttimet, subbari tai vaikka kokonainen kotiteatteri.

    Lähtökohtana kannattaa muistaa, että neliskanttinen huone on äänellisesti vaikea, ja samalla kannattaa muistaa että ei ikinä sijoita kaiuttimia tai kuuntelupaikkaa keskelle huonetta. Tämä johtuu siitä, että keskellä huonetta seisovat allot kohtaavat toisensa joka suunnasta ja kumoavat täten basson. Käytännössä tämä tarkoittaa että et kuule niin paljon bassoa kuin mitä pitäisi. Nyrkkisääntönä pidettäköön, että jaat kuuntelutilan kolmeen osaa. Tällöin sijoitetaan joko kuuntelupaikka tai kaiuttimet etäisyydelle joka on joko 1/3 tai 2/3 huoneen mitasta.

    Mitä enemmän etäisyyttä kaiuttimien ja etuseinän välissä on niin sen paremman/syvemmän äänikuvan järjestelmä (huoneheijastukset) tuottaa, ja täten äänentoisto muuttuu luonnollisemmaksi ja immersiivisemmäksi. Kuunteluetäisyys on hyvin järjestelmä-, huone- ja henkilöriippuvainen. Mitä lähempänä kaiuttimia istut, niin sen enemmän poistuu huoneen vaikutus ääneen. Tämä on syy miksi esimerkiksi studioissa istutaan hyvin lähellä kaiutinta. Jos kuuntelupaikka on kauempana niin silloin stereoiden luoma äänikuva suurenee ja huoneen tuoma vaikutus ääneen lisääntyy.

    Kaiutinsijoituksen yhteydessä puhutaan usein ns. kuuntelukolmiosta. Tämä tarkoittaa sitä että vasemman ja oikean
    pääkaiuttimen etäisyys on sama kun etäisyys kuuntelupaikalta kaiuttimelle. Tässäkin mielipiteet hieman eroaa, jotkut
    istuvat tasan kolmion kärjessä, jotkut tykkää olla hieman ulkona, ja esimerkiksi henkilökohtaisesti istun hieman äänikuvan
    sisällä, tämä tottumus tulee siitä että työskentelen äänentuotannossa ja haluan kuulla kaiuttimia enkä huoneakustiikkaavaikkakin istun akustoidussa studiotilassa.

    AKUSTIIKKA

    Laadukkaan äänentoiston saavuttamiseksi täytyy laitteiston ja huoneakustiikan olla kohdallaan. Autamme mielellämme myös talosi/kuunteluhuoneesi akustoinissa. Hyvä akustointi luo mukavuutta kaikkiin arkiaskareisiinkin ja nykypäivänä löytyy myös hyvin tyylikkäitä akustointiratkaisuja. Klikkaa tästä IDloungen akustointivalikoimaan.

    Mikäli sinulla on kysyttävää tai tarvitset lisäapua, niin autamme mielellämme: info@idlounge.fi 020 743 0070

  • Subwoofer tietoutta

    Subwooferin tarkoitus hifi-laitteistossa / kotiteatterissa on toistaa ääniala, jota pääkaiuttimet eivät kykene toistamaan. Laadukkaan subwooferin ei siis ole tarkoitus ns. korostaa matalia ääniä, vaan toistaa ne taajuudet, joihin muut kaiuttimet eivät kykene esim. elementtien ja kotelon kokorajoitteiden takia. Sen lisäksi, että hyvä subwoofer parantaa ja ulottaa bassotoistoa matalammalle se myös oikein säädettynä ikään kuin luo pohjan muulle äänialalle ja parantaa huomattavasti mm. tilavaikutelmaa ja tasapainottaa toistoa kauttaaltaan. 

    Useimmat hifi- ja kotiteatterikäyttöön tarkoitetut subwooferit ovat aktiivisia. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että ne pitävät sisällään oman vahvistimen sekä äänensäätömahdollisuudet, kuten äänentason sekä jakotaajuuden säädön. Passiiviset ratkaisut ovat harvinaisempia ja ne ovat useimmiten tarkoitettu toimimaan osana juuri tiettyä laitteistokokonaisuutta, johon niiden toisto on jo tehtaalla valmiiksi sovitettu.

    Subwooferin säätäminen:

    1. Jakotaajuus.

    Aktiivisessa subwooferissa on useimmiten säädettävä jakotaajuus. Käytännössä tämä tarkoittaa taajuutta, josta alkaen subwoofer alkaa toistaa alaspäin. Koska yleensä pyrkimys ei ole korostaa bassotoistoa, vaan jatkaa sitä siitä mihin pääkaiuttimet lopettavat, oikea jakotaajuus löytyy yleensä aluuelta, johon pääkaiuttimet matalimmillaan pystyvät toistamaan. Mikäli pääkaiuttimet toistavat esim. 60Hz asti kannattaa jakotaajuus asettaa suurinpiirtein niille nurkille. Joissakin kotiteatterivahvistimissa on itsessään jakotajuuden säätö subwoofer-kanavaa varten. Tällöin säädön voi jättää vahvistimen hoidettavaksi. Tällöin tulee kuitenkin huolehtia, että subwooferin vahvistimen jakotaajuus on säädetty toimimaan alueella, jota kotiteatterivahvistin säätöjensä puolesta subwooferille syöttää.

    2. Taso

    Koska bassotoiston ei ole tarkoitus olla korostunut, vaan tasapainossa muun äänen kanssa tulee bassotoiston taso säätää oikein. Tämä onnistuu esim. hankkimalla testitilevyn, joka pitää sisällään eri taajuuksia, mutta harjaantunut korva osaa säätää bassotoiston sopivalle tasolle myös tuttujen musiikki-levyjen kanssa. Bassotoiston on tarkoitus olla napakka, iskevä, eikä sen tule peittää alleen muita taajuuksia.

     

    Mikäli subwooferin säätäminen / hankinta vielä askarruttaa sinua. Voit kysyä apuamme, niin neuvomme lisää.